Kiedy zrobić test na covid oraz gdzie można go kupić?

Objawy koronawirusa SARS-CoV-2 nie zawsze są oczywiste. Przebieg infekcji jest również zmienny. Chociaż wiele osób choruje w sposób bezobjawowy, część osób może cierpieć na ciężki COVID-19 i wymagać hospitalizacji. Czynnikami ryzyka poważnych powikłań COVID-19 są podeszły wiek oraz choroby współistniejące, zwłaszcza związane z układem oddechowym i sercowo-naczyniowym. Gdzie kupić test na covid oraz czym jest test antygenowy covid?

Kiedy należy wykonać test na covid?

Test na obecność COVID-19 warto wykonać, jeśli zauważymy którykolwiek z następujących objawów: gorączka, ból głowy, bóle mięśni, ogólne osłabienie, katar, kaszel, biegunka, wymioty, trudności w oddychaniu, duszność, utrata węchu i smaku, oraz po kontakcie z osobą, która otrzymała dodatni wynik testu SARS-CoV-2 . Testy antygenowe w aptekach zaleca się wykonać w ciągu 7 dni od zachorowania. Bezpłatny test antygenowy może być wykonany przez lekarza pierwszego kontaktu, jeśli jest to konieczne ze względu na stan pacjenta. Jeśli wynik testu będzie pozytywny, rozpocznie dalsze leczenie i podobnie jak przy innych infekcjach zaproponuje pacjentowi pozostanie w kwarantannie.

Gdzie kupić test na covid?

Szybkie testy antygenowe na COVID-19 są dostępne w aptekach. Są to testy wykrywające antygeny koronawirusa SARS-CoV-2 w próbkach śliny lub wymazach z nosogardzieli. Czas oczekiwania na takowy wynik testu antygenowego wynosi zwykle do 15 minut. Testy PCR nie są na sprzedaż i nie można ich kupić w aptekach.

Jak działają testy na covid?

To jak działa test na COVID-19 zależy od jego rodzaju. Testy genetyczne to testy RT-PCR. Oznacza to, że działa zgodnie z tym, jak materiał genetyczny koronawirusa SARS-CoV-2 jest wykrywany w próbkach wymazu z nosogardzieli. Badanie to jest wykonywane w laboratorium medycznym, ponieważ wymaga specjalnego sprzętu. Wyniki testu RT-PCR są zwykle dostępne w ciągu 24 godzin. Z kolei test antygenowy to kasetowy test immunochromatograficzny, który identyfikuje charakterystyczne antygeny koronawirusa SARS-CoV-2 w pobranej próbce. Ich działanie jest bardzo szybkie, a efekty widoczne są zwykle po około 12 minutach.